Fenomén jménem TLAČÍTKO aneb vnímejte svět novými očima (a bacha na rohatý!)

Fenomén jménem TLAČÍTKO aneb vnímejte svět novými očima (a bacha na rohatý!)

Pojďme si povídat o zvýšení zisku na každém kroku.

Musím vás však varovat: po nastudování materiálu níže, bude svět kolem vás trochu jiný. Vlastně hodně, JINÝ. Možná až… divný.

Potkáte rohatý i kulatý, a budou k vám hovořit jazykem, kterému začnete čím dál více rozumět. 

Když říkám, že uvidíte svět jinak, myslím sice ten virtuální, ale brzy poznáte paralely do světa hmotného.

Jako podnikatel, manažer, a tedy investor do technologií a nástrojů vaší firmy, po dnešku uvidíte část světa takříkajíc novými očima.

Na každém rohu, doslova, totiž uvidíte potenciální přínos nebo ztrátu. Světy zisků a ztrát jsou též takovými paralelními vesmíry. A my podnikatelé investoři chceme být ve kterém?

Ve světě zisku samozřejmě.

A proto se dnes pečlivě věnujme fenoménu, který pro vaše online zisky a ztráty, bez sebemenšího pixelu pochyb, hraje klíčovou roli.

Tím fenoménem jsou TLAČÍTKA a dnes poodhalíme tajemství ukrytá za jejich podstatou.

PROČ JSOU TLAČÍKA TAK DŮLEŽITÁ???

Taková samozřejmá blbůstka jako tlačítko, čudlík, button batn, obdélník s textem. A takový dopad. Až do teď jste je možná ani nevnímali. Klik sem, klik tam. Přitom jsou úplně všude.

Není místa v zorném poli, pokud zrovna nestojíte někde v poli, kde nejsou tlačítka. Jsou i na tom poli, pokud máte v kapse telefon.

Používáme je neustále. Některá tlačítka zachraňují životy, jiná zase generují peníze, a přitom možná ani netušíte, že…

Ale hezky popořádku, těšíte se?

TLAČÍTKA POHLEDEM INVESTORA

Z pohledu investora máme pouze dva druhy tlačítek: první vede k tomu, že u vás zákazník nechá své těžce vydělané peníze;

a druhý druh tlačítek, jenž vede k tomu, že uživatel i se svým měšcem digitálních zlaťáků odejde třeba do pr… ádelny nebo si pustí seriál na Netflixu.

Když fenomén tlačítek zderivuji na jádro, pak si můžete představit váš statisícový web a na něm dvě tlačítka: ZDE VLOŽTE PENÍZE a SBOHEM.

Které tlačítko na webu zůstane?

A které nakopete do pr… ačky a vyperete na 90, dokud nebude klečet na hyperlinku a prosit, že už bude laskavě kasírovat kolemjdoucí, jako jeho prozíravější kolega?

Zkrátka a dobře, chceme tlačítka, která nám do kapsy něco vkládají (kontakty, leady, objednávky, rezervace, prodeje, peníze). Namísto tlačítek, která nám do kapes dělají díru.

TLAČÍTKA OKEM SLEPiCE

Druhá úroveň tlačítek je z pohledu zákazníka, diváka, návštěvníka webu. Není jářku tlačítko jako TLAČÍTKO.

Některá tlačítka bohužel natolik dodržují Corporate Identity, a tak vkusně zapadají do celkového konceptu, až prakticky splynou s davem a ve finále nejsou vidět.

Ale vždyť tam jsou! Webdesigner je tam vidí. Investor, kterému je webdesinger ukázal, je tam vidí. Jsou tam, přísahám!

Jenže zákazník zaujatý svými vlastními problémy, skroluje horem dolem, krouží po webu kurzorem, jako slepé kuře kolem zrna, a zaboha nemůže najít, kde vám má poslat ty peníze.

To jsem si nevymyslel, to ukazují anonymní měření pohybu myši zákazníků po webech. Zákazník je zmaten, ztrácí nit, odchází. I to kuřátko najde dříve zrnko na jiné zahrádce, kde mu pšenka kvete.

Ten button tam samozřejmě JE, ale jako by neexistoval pro 7090 % lidí. Což paradoxně nevadí u tlačítek typu SBOHEM, ale zatraceně vadí u tlačítek ZDE VLOŽTE PENÍZE. Začíná vám to dávat smysl?

Web a online prodejní trychtýř (funnel) není jen hrst písmenek a obrázků. A to jsme jen u tlačítek!

LUKYHO 7-STUPŇOVÁ TLAČÍTKOVÁ ŠKÁLA

Představte si spektrum tlačítek na stupnici 1 až 7. Od chameleona, který splyne a může být nejhůře posuzován jako tlačítko až po Dračí dráp, kdy je nad Slunce jasné, že jde o tlačítko. Pak máte jistotu, že vedete zákazníky k žádané akci. 

Slíbená tlačítková škála:

CHAMELEON
Rámeček a text v barvě zbytku webu.
😢 Zákazník: Kde je nějaké tlačítko?
ZAPADLÁ OVEČKA
Rohatý obdélník v barvě webu a v něm text.
🤔 Zákazník: Je to tlačítko, není to tlačítko?
DIVOKÝ BEJČEK
Rohatý obdélník v kontrastní barvě než zbytek webu a něm text.
Pozor na červenou barvu, může evokovat STOP.
😐 Zákazník: Toto by mohlo být tlačítko…
DUHOVÉ MEJDLÍČKO
Zakulacený obdélník v jiné barvě než zbytek webu s kulatými rohy a něm text.
🤩 Zákazník: Hle, tlačítko! Klik.
3D BERANIDLO
Zakulacený obdélník v jiné barvě než zbytek webu s ve 3D provedení a něm text.
👌 Zákazník: Klik.
 AKTIVOVAT DRAČÍ DRÁP 
Zakulacený obdélník v jiné barvě než zbytek webu ve 3D provedení a něm CTA (Call To Action – výzva k akci) ve smyslu CHCI ZÍSKAT TENTO BENEFIT – tlačítko, které chytne oko, rozum i srdíčko, a nepustí.
🎯 Zákazník: Klik Cink.
CHCI LUKYHO SUPERTLAČÍTKO
Na míru otestované tlačítko, kdy testujeme vliv barev a textů na úspěšnost.
💰🧲 Zákazník: Klik klik klik, cink cink cink.

Komu zvoní hrana, aneb jak ještě zvýšit efekt vašich tlačítek?

To ještě jde?… ano, jde.

Každý zákazník, návštěvník či uživatel, chodí na kafíčko do vašeho virtuálního světa skrz jiné zařízení.

Má proto různě VELKÝ či malý displej, který má tzv. „hranu“. Vše, co jde vidět nad hranou, je jednoduše vidět bez skrolování, na první dobrou.

A pokud chcete maximálně vytěžit své vysněné tlačítko, pak musí být vidět na první dobrou, tedy nad hranou.

KUDY Z NUDY? MÁVEJTE IKONAMI!

Baví mě ikony, stejně jako motýly. Mám jich plnou sbírku. Dobrá ikona vydá za 1000 slov. Rád je decentně používám i na tlačítkách.

Ikonka pomáhá na podvědomé úrovni ihned pochopit složitější myšlenku. Podobně jako přerod housenky v motýla, učně v mistra.

Abych byl exaktní – ikona má pomáhat rychle navnímat benefit 💲💲💲, proč má zákazník na tlačítko kliknout a udělat cílovou akci ku svému prospěchu 🐱‍🏍🎯.

Některé ikony již mají standardní funkci, např. 🛒košík nebo 🐵uživatelský účetzvyklostí je dobré se držet. Obecně platné zvyklosti nám pomáhají rychle se orientovat nejen v online prostředí.

.. A PO NÁJEZDU MYŠÍ?

Ani nájezd myší dobře vyladěného kocoura nezaskočí. Ovšem při najetí kurzoru nad tlačítko, musí dojít k jasnému signálu, že tlačítko jde zmáčknout a bude sýr!

Odezvy, že tlačítko reaguje na myš (nebo na prst na mobilu), docílíme standardně kurzorem ručičky 👆🏻. Se Ale protože chceme dodávat nadstandardní zážitky, nespokojíme se s málem a přidáme ještě změnu barvy nebo ZVĚTŠENÍ tlačítka.

Samozřejmě ne skokově, to je nepřijatelné. Změna tlačítka probíhá hladkou animací, pro ten pravý wellness zážitek, a současně svižně, abychom prokázali rychlost a pružnost firmy. Zážitek, hladkost a rychlost služeb, prostě musí být cítit už z tlačítek.

SHRNUTÍ

A teď se kolem sebe opatrně rozhlédněte. Pomalu…, ale pěkně… pomalu…

Nebojte, nezbláznili jste se. Opravdu jsou všude. Rohatý i kulatý. Placatý i plastický. Malý i velký. Ziskový i ztrátový. Ale ty VAŠE budou od teď MNOHEM výnosnější.

Možná vás překvapilo, jak pečlivě se věnuji klíčovým tématům jako jsou tlačítka, ale nyní si již lépe dovedete představit, jak promyšleně tvoříme weby, kampaně a online cesty k srdcím zákazníků našich klientů.

Lukáš Juhász
20 let v oboru a zakladatel WebFunly s.r.o. S úzkým týmem expertů tvoří firmám kvalitní weby a konverzní a prodejní trychtýře (funnely) napříč online platformami. Přináší praktická řešení pro automatizaci online marketingu, prodeje a příjemný webdesign. Spolupracuje s klienty jako ŘSD ČR, Janské Lázně nebo Palladium. Několika "malým" klientům realizoval weby s obraty přes deset mil. Kč.

Lukáš Juhász

20 let v oboru a zakladatel WebFunly s.r.o.
S úzkým týmem expertů tvoří firmám weby, konverzní a prodejní trychtýře (funnely). Přináší praktická řešení pro automatizaci online marketingu, prodeje a webdesignu. Spolupracuje s klienty jako ŘSD ČR, Janské Lázně nebo Palladium. Také řadě "malých" klientů realizoval weby s obraty přes 10 mil. Kč.

Chcete více klientů a méně rutiny?