Dokument Sociální dilema. Jak zúročit informace z filmu v podnikání

Facebook, Google, Youtube a další sítě o nás vědí víc než dost. Jak toho můžete využít ve vaší firmě?

Sociální dilema. Na jednu stranu alarmující dokument, hlavně pro rodiče a jejich děti, mladistvé a národy. Zaměřím se věcně a stručně, abyste pochopili možnosti, které současná doba přináší.

Vědí o nás vše

Facebook, Google, Youtube, Instagram a další sítě o nás vědí víc než dost. Vše totiž pečlivě měří – čas zaujetí článkem, fotkou, videem, klikání, scrollování, GPS pozice, spojení s lidmi, osobní údaje, věk, rodinné vazby, zájmy…

Neustále testují, na co na nás „zabírá“ a co nás přiměje k akci a udržení pozornosti u obrazovky. To vše na úrovni personalizovaného obsahu každému na míru, každý má svůj osobní obsah. Testování je v online marketingu běžná věc – v případě sítí bych to nazval vysokofrekvenční testování. Dat, která testují, jsou zkrátka mraky.

Jaký je za tím cíl?

Jednoduchý. Cílem je prodat naše osobní data a vzorce chování inzerentům. Jsou dokonalým produktem, který umožňuje přesné cílení na publikum. Poskytuje predikce, jako nikdy v historii. Moje data jsou jim k ničemu, jak je může někdo prodat, na mě to nefunguje, říkáte si. Prostě to funguje tím, že nás to ovlivňuje, stejně jako TV reklama, akorát je to násobně silnější tím, že obsah i reklama jsou sestaveny na míru každém z nás. Sítě umí vydělávat peníze tím, že nakupujeme u firem, které na sítích inzerují. Jednoduchý princip za tak složitým systémem.

Systémy umí rozpoznat „podobně smýšlející lidi“ a díky tomu ještě lépe distribuovat reklamu. Toto je důležité pochopit. Bohužel jako vedlejší účinek vzniká rozpolcení společnosti, protože každý se jen utvrzuje ve své vlastní pravdě a jsou nám servírovány především názory přátel, kteří mají podobný světonázor, jako my. To už je část dilematu.

Vše je jednoduše designované pro dokonalou distribuci reklam, monetizaci, zaujetí a udržení pozornosti, vracení se na sítě, na internet, do aplikací. Návyky. Firmy platí za reklamu, diváci jsou přesně cílení, vyhodnocování, neustále testovaní, sdružováni do skupin, a tak u těchto firem více nakupují. Systém funguje. Kdo ví, jak funguje, je na tom o fous lépe než nevědomý konzument, protože se můžete bránit tím, že nyní máte volbu se vědomě odpojovat, nebýt nevědomě závislý. Zaujal mě citát: Pokud za produkt neplatíte, vy jste produkt. Je to k zamyšlení.

Lákavost, odměny, hormony a návyky

Aplikace a sítě jsou navrženy těmi nejlepšími vývojáři. Návykovosti lze těžko odolat. Formou malých odměn, like a buzení zvědavosti, neustálým notifikováním, vyrušováním. Po aktualizaci obrazovky vždy objevíte něco nového a zajímavého. Tím vším se aplikace podobají hracím automatům, působí na naše emoce, hormony, na úrovní návyků a těžko se odkládají. Stovky vývojářů denně vymýšlí, jak nás udržet u displejů a doručit ideální obsah a jen tak mimochodem, reklamu. Na druhém konci sedíme my „jen lidé“ a snadno se lapíme do zlozvyků, civění do mobilu a scrollování bez konce……..

Co je fér a kde je příležitost?

Sociální hra není moc fér pro lidi u displejů. Naopak nahrává nám, kteří podnikáme nebo jinak tvoříme hodnoty pro lidi. Hra je nám takřka nucena monopolem, protože všichni dnes koukají do mobilů víc než kamkoliv jinam. Náš děda také na mobilu dny netráví, ale chápete pointu.

Víte, kde se v této hře nachází míč. Víte, co je dnes tím „míčem“, tedy pozornost a zraky nás, lidí. Získat pozornost je první meta v marketingu. Opakovat poté reklamní sdělení je klíč k zapamatování. Být vidět vícekrát pro získání vztahu a důvěryhodnosti je nezbytné. Následně lze reklamní sdělení rozšít mezi podobné publikum – multiplikace – páka je tedy další krok. Jak s tímto potenciálem naložíte dál?

Zdůraznil bych ještě testování. Facebook, Google, Youtube, Instagram a spol. v jednom kole testují ve vysoké frekvenci kvanta osobních dat. Tím se celý systém naučil tomu, co umí dnes a učí se dál. I my podnikatelé musíme testovat varianty a sítě nám v tom efektivně pomáhají. Testování je tedy základní kámen online marketingu, je to na něm z části přímo postavené.

A co dilema?

Mám dilema a vy? Inzerovat na sítích znamená investovat do nich. Je to tak trochu jako kupovat dětem drogy a financovat polarizaci společnosti. O to více mi dává smysl věnovat pozornost tomu, aby naše služby a produkty překonaly svým přínosem svou „stopu“… sociální, morální, hodnotovou, ekologickou, doplňte si sami…

Jak si okamžitě zvýšit IQ?

Před lety jsem četl článek o efektivitě a soustředění: Notifikace z aplikací způsobují vyrušování, které snižuje koncentraci a IQ o několik procent více než kouření marihuany. Tuším, že už tehdy jsem si notifikace deaktivoval, co to šlo. Možná proto mě sítě nechávají chladným, skoro na ně nechodím. Sociální profily snad ještě nerušte – mohou se vám hodit pro založení a správu vašich reklam na sítích. Pokud s tím nemáme dilema.

Můžete tyto informace zúročit hned dvakrát:

  1. Omezit sledování sítí a vypnout notifikace na telefonu. Zakázat vyrušování, protože soustředěná pozornost je vaše největší aktivum.
  2. Využít sociální systém (ne ten sociální, ale ten sociální), který nahrává firmám získávat skrze něj nové zákazníky. Pokud s tím chcete pomoci, ozvěte se mi v kontaktech.
Lukáš Juhász
20 let v oboru a zakladatel WebFunly s.r.o. S úzkým týmem expertů tvoří firmám kvalitní weby a konverzní a prodejní trychtýře (funnely) napříč online platformami. Přináší praktická řešení pro automatizaci online marketingu, prodeje a příjemný webdesign. Spolupracuje s klienty jako ŘSD ČR, Janské Lázně nebo Palladium. Několika "malým" klientům realizoval weby s obraty přes deset mil. Kč.

Lukáš Juhász

20 let tvořím weby, zakladatel WebFunly s.r.o.
S úzkým týmem expertů tvořím firmám weby, eshopy a konverzní či prodejní trychtýře (funnely). Přináším praktická řešení pro automatizaci online marketingu a prodeje. Spolupracuji s klienty jako ŘSD ČR, Janské Lázně a spolupracuji s malými středními, i menšími firmami. Kladu důraz na osobní přístup a baví mě spolupráce v přátelském duchu.

Chcete více klientů a méně rutiny?