Kdy zákazníky nepřivádět na hlavní stránku webu, když děláte online reklamu na Facebooku, Googlu, Seznamu, Youtube či v obsahové síti?
Kam zákazníky vlastně přivádět?
Často tuto chybu vídám, tak se ni zaměříme. Pokud máte úvodní stránku webu, která je úzce zaměřená a přináší vám prokazatelné výsledky, zbytek článku možná ani není pro vás. Pokud ale máte více než jednu službu a promujete je najednou, zde mám pro vás článek k zamyšlení. Pokud máte širší spektrum služeb, určitě zbystřete a čtěte článek až do konce.
Je více druhů hlavních stránek webu, zaměřím se a tři stěžejní kategorie.
Důležité je uvědomit si, že lidé mají na webu udělat nějakou akci. Něco se taky má stát, jednoduše – každý web má svůj účel. Prosím, přežijte můj následujíc příběh a pochopíte smysl!
Na klasické rozcestníkové úvodní stránce je to podobné, jak když vstoupíte do obchodního domu. Jako malý kluk jsem miloval výlety do Kotvy – tradičního obchoďáku se spoustou jezdících schodů, bylo to kouzelné místo, ne tak děsivé jako dnes, když mám dvě děti.
Mě bylo 8 let a v Kotvě byla vždy obří tabule => rozcestník, hlavní stránka Kotvy:
Ne všichni zákazníci chtějí LEGO, někdo má raději složité výpočty a matiku…
Později, bylo mi 13 let, opět Kotva a opět obří tabule => rozcestník:
Klíčové slovo bontonland = aerosmith = jsem tu správně. Nemusím číst zbytek tabule, ani hledat v kartotéce jiné písmeno, než A jako Aerosmith.
Na pozadí příběhu: Tehdy Spotify prostě nebylo a nebýt ho ani dnes, možná to tak dělám stále. Mimochodem Bontonland zkrachoval. Gramodesky naradily kazety, kazety nahradily CD, CD naradilo stahování MP3 a MP3 nahradilo Spotify. Co bude dál je ve hvězdách. Prodejny se staly zbytečným článkem řetězce showbyznysu. A nejen jeho. Sledujme trendy a buďme bdělí. Evoluce technologií je rapidní. Covid ji ještě znásobil. A lepší skončit na internetu => přeorientovat se a přizpůsobit, než skončit jako Bontonland a tisíce dalších.
Zpátky k našemu příběhu. O pár let později, Kotva a tabule před eskalátorem potřetí… Bylo mi 17 a můj FILTR VNÍMÁNÍ vypadal tentokrát takto:
Nemusím koukat do průvodce, vím kde kytary jsou – v mém obýváku; a když už tam musím, tak v obchoďáku, kde mě k nim navede ROZCESTNÍK. Jaké kotvy a klíčová slova jsou již dnes v hlavách vašich zákazníků? Jaké mají filuty vnímání? Co jejich zrak (slovo, věta, obrázek) upoutá tak, že TO/VÁS nepřehlédnou?
Na pozadí příběhu: Vše, co dospělí lidé chtějí, už mají doma. Minimálně to mají dostupné z mobilu online. Nepředpokládám, že cílíte vaše podnikání na zákazníky, kteří nemají žádné peníze. Spíš je tomu naopak. Žijeme v době blahobytu. Nevíme, co komu dát pod stromeček, protože už všechno má. Podnikatelé musí být kreativní i průběhu roku. Všichni blahobytní lidé už všechno mají, tak co jim můžeme (pro)dát online? Jaké vjemy musíme vyvolat? Zkusím odpovědět: obecně naše společnost trpí třeba nedostatkem pozornosti.
Ani v osmi, ve třinácti, v sedmnácti, ani dnes – nemusím nic číst na webech ani na cedulích. Ve zlomku vteřiny vím, jestli zde mají to, co mě zajímá. Zůstávám, odcházím nebo se trápím, když tuším, že by to tam určitě být mělo, ale nemůžu to ihned najít. Jsem tu dobře nebo špatně? Skenuji očima klíčová slova, jako většina lidí. Klíčová slova nejsou jen prázdné fráze pro nakrmení Googlu.
Klíčová slova jsou pro váš web důležitá obecně. Nejen stroje, ale oči zákazníků je hledají, vidí a říkají jím, že jsou u vás správně.
Proto klíčová slova patří do hlavního nadpisu, dalších nadpisů a začátku prvního odstavce. Na rozcestníkové hlavní stránce klíčová slova pomáhají rychle navigovat do správného oddělení. Na fokusové stránce pomáhají utvrdit, že jsem zde správně. Pokud vaše klíčová slova neznáte, je to špatně pro všechny.
Jestliže si platíte online reklamu, tak už musíte vědět, koho chcete zaujmout a přivést na web. Jaký má problém nebo přání. Kolik je mu let a jaké má děti. Kde bydlí, co vystudoval, kde pracuje. Jaké má zájmy a co chce dosáhnout. To dává smysl.
Tak proč takového zákazníka přivést před rozcestníkovou tabuli pod eskalátory? Než odroluje nahoru, zapomene co vůbec chtěl. Možná bude tlouct hlavou do tabule, protože uvidí něco složitého => v našem příměru příklady z matematiky namísto LEGO. Když už víte, že zákazník chce to LEGO, nebo konkrétní emoci, nebo se inspirovat novými druhy kytar… tam mu to dejte rovnou.
Znáte své zákazníky, zjednodušte jim cestu k nákupu online. ZJEDNODUŠTE jim nákup u vás díky fokusové přistávací stránce: Přestaňte řešit, jak dostat lidi na homepage. Řešte raději jak dostat lidi z homepage pryč, do nitra webu.
Lidé, kteří přijdou z online reklamy a uvidí váš web poprvé, ho nebudou číst. Bleskem ho naskenují očima a buď zůstanou nebo odejdou. Vidím to sám na sobě, na grafech, v záznamech návštěv či analytikách webů mých klientů. Říkají to výzkumy již desítky let. A je to tak.
Dnes však máte k dispozici vysoce propracované možností cílení reklamy na konkrétní publikum. Už nestřílíte brokovnicí na holuby. Dnes jste sniper a číháte na jelena… přesně to umí moderní online reklama a právě tomu byste měli přizpůsobit vaši přistávací stránku. Už žádné brokovnice, žádný rozptyl, klíčem je fokus a zaměření.
Záměr a cíl. Testování – zamířit, vystřelit, vyhodnotit, zkalibrovat a vystřelit znovu. Ladit přistávací stránku. Každý výstřel vás stojí peníze. Je to proces, který vás ubije, pokud se jej budete snažit aplikovat na klasickou všeho-chuťovou hlavní stránku. Je to však proces, který je měřitelný a zvládnutelný, pokud jej aplikujete na fokusovanou přistávací stránku. Jste se mnou?
Východiskem je mít pro každý hlavní či vytipovaný produkt/službu samostatnou přistávací stránku, která sděluje vše důležité, co zákazníka zajímá, jako…
Svým způsobem to platí i pro každou e-shopovou položku, přinejmenším pro ty nejprodávanější. Proto každá správná online reklama začíná testováním.
Čím levější produkt/služba, tím stačí kratší přistávací stránka a možná i přímý prodej. Čím dražší produkt/služba, tím je třeba poskytnout více informací, více argumentů – a především: pracovat s mezikroky = získat kontakt, nabídnout vstupní produkt, navázat vztah a důvěru, zůstat v kontaktu a pokračovat v komunikaci podle zpracovaného plánu.
Vidíte již ten rozdíl mezi rozcestníkem a cíleným komunikačním plánem? Rozcestník je v pořádku, lidé potřebují homepage, potřebují navigovat nebo si udělat celkový obraz o vás. Ale cílená reklama musí vést zákazníky cíleným procesem. Snad jsem vám odpověděl na otázku proč zákazníky z reklamy nepřivádět na hlavní stránku webu – protože musíte být přímočaří a efektivní v dnešním světě, kde se špetka pozornosti cení zlatem.
Neztraťte ji. Držte si ji a hýčkejte.
Efektivní taktika na závěr je, že jakmile objevíte své nejúčinnější fokusové stránky, oddělíte je od zbytku webu a dopřejete jim vlastní WWW doménu. Tím ze z nich stane hlavní stránka, která je fokusována, úzce zaměřená a má jediný účel. Tím se nám kruh úvodních stránek uzavírá.
Tento článek také není náhoda. Přistávací stránky jsou nástroj, který já s můj tým vyrábíme pro firmy a podnikatele, jako jste vy. To je naše práce. Pokud jste dočetli až sem, pak jste to na 90 % VY pro koho jsme tady.
Kontaktujte mne, pokud vám můj článek dává smysl a přejete si být o krok napřed před konkurencí.