OK, chcete být vidět. Chcete, aby zákazníci rychle našli vás, raději než konkurenci. Každou chvíli vás někdo hledá na internetu – ve vyhledávačích (Seznam.cz, Google..). I člověk žijící na stromě, dával přednost tomu, co je blíž po ruce. Rovněž tak my ostatní využíváme výsledky internetového hledání, které jsou nahoře, na prvních stranách.
Zní to samozřejmě. Statistiky a různé průzkumy tento primitivní postřeh samozřejmě potvrzují. Zbývá jediné – využít to pro vlastní úspěch.. správným způsobem!
Vybudování přirozených předních pozic ve vyhledávačích lze přirovnat k běhu na dlouhou trať – k maratonu; zatímco placenou PPC inzerci (Pay Per Clik = Platba Za Kliknutí na inzerát, např. Seznam Sklik, Google Adwords a podobně) můžeme nazvat super sprintem.
Jaký styl je nejlepší právě pro vás? Mám pro vás nápovědu, která vám pomůže ujasnit priority jak se dostat „nahoru“, kde vás zákazníci hledají.. a zvyšovat návštěvnost svých www stránek.
Díky vyhledávačům vzniká (nebo nevzniká) přirozená návštěvnost vašich stránek. Je to zdarma a může vás najít i hodně lidí. OK, protože úspěšné obsazení předních pozic ve vyhledávání, má stále větší dopad na většinu podnikatelů, firem i na vás. Na to pamatujte. Jak jsem už psal.. WWW stránky, které chybí na předních stranách ve vyhledávání na relevantní klíčová slova, přicházejí o velké množství návštěvníků (potenciálně zákazníků).
Jak už víte, přední umístění na Google a Seznamu se dá koupit formou PPC inzerce. Otázka zní: jak moc se PPC inzerce na rozdíl od přirozeného umístění ve vyhledávačích vyplatí právě vám?
Jakmile napíšete do vyhledávacího pole (na Google, Seznam, Yahoo…) klíčová slova, podle kterých hledáte informace… vyskočí vám výsledky v hlavní části, těm se říká PŘIROZENÉ a v pravé části výsledky PLACENÉ tedy inzerce. Placené výsledky se občas zobrazují také nad a pod přirozenými výsledky v hlavní části.
Výhodou přirozených výsledků je jejich dlouhodobost. Jakmile publikujete originální obsah, dříve nebo později se někde ve výsledcích na patřičná klíčová slova zakotvíte. Záleží samozřejmě na vlivu konkurence, hledanosti a mnoha dalších faktorech. Naproti tomu v placených výsledcích budete pouze tak dlouho (nebo krátce), dokud za to budete ochoten platit. To je hlavní princip. Další rozdíly jsou ještě zajímavější…
Jak dramatické jsou rozdíly? Na první řádek přirozených výsledků se podívá 100 % lidí a 85 % z nich i klikne právě do přirozených výsledků. Naopak na první řádek placených výsledků se podívá jen 50 % osob.
S klesajícími pozicemi se rozdíl ještě zvyšuje. Například na sedmou přirozenou pozici se podívá 50 % a na sedmou placenou pozici už jen 10 % vyhledávajících. Přirozené výpisy jsou také opticky větší, obsahují více textu a jsou proto šest až osmkrát viditelnější!, než výpisy placené.
Neméně důležité je, že placené výsledky se zobrazují u méně než poloviny případů vyhledávání. Navíc, lidé jsou zkušenější a tak stále více zadávají delší slovní spojení, která jsou více konkrétní a inzerce na to méně reaguje.
Výše uvedená (průměrná, orientační) čísla uvádí Vanessa Fox (autorka Google centrály pro webmastery) ve své knize Marketing ve věku společnosti Google. Tato uznávaná autorka se opírá o data z roku 2005, která vznikla sledováním chování uživatelů vyhledávače Google. Princip ale platí do dnes:
Vanesa Fox ještě prozrazuje jeden zajímavý tip, lépe řečeno vliv. Pokud se zobrazí váš odkaz jak v přirozené, tak v placené části vyhledávání, umocňuje se pravděpodobnost, že vyhledávající klikne právě na váš odkaz. Jedním z předpokladů je, že se tím zvyšuje relevance a důvěryhodnost právě vašeho odkazu.
Zkušení marketéři těží právě z tohoto zjištění a používají inzerci současně i tam, kde se jejich stránka již zobrazuje v přirozených výsledcích. A protože většina zákazníků klikne právě na přirozený výsledek, taková inzerce je stojí minimum nákladů.